fredag 2. juli 2010

BILDER, mat og helg!

Er du klar for å se matdagen min i bilder? Vært ivrig knipser i dag! :)

Til frokost fiksa Håvar eggerøre og spekemat! ;)
Det så sånn ut:
Namm!

Mens vi spiste stod disse i ovnen for steiking:
 
Oh yes! Knekkebrød! ;)
Det er første gangen jeg lager knekkebrød så jeg er førnøyd med resultatet..
De ble ikke sprøe over alt, men i kantene ble de det. :)
Den burde vært litt bløtere deigen, så jeg hadde fått den tynnere.
Jeg er veeeeldig kresen når det komer til grove og mørke knekkebrød, og veldig grove brød, så jeg var veldig spent...jeg har smakt nå til kvelds...
Hva jeg synes?
Vent litt nå.. :P

Etter frokosten, og da andre brett med knekkebrød sto i ovnen, så fiksa jeg BLOMKÅLSALAT!!
Jeg sier det med en gang; DETTE anbefaler jeg på det sterkeste!!! :D
Nå skal du få det step by step, både i ord og i bilder! ;)


BLOMKÅLSALAT:
Først setter du på blomkålen som skal kokes mør:
Så tar du et beger med creme fraiche:
En pakke med EKTE majones:
4 vårløk kuttes opp og tilsettes:
Skjær opp en kvart squash, og tilsett:
Og til slutt, ei ss majones.
I følge lavkarbo.no så ska det være veldig lite karbo i den Maille Dijon Sennepen! :)
Og om ikke, så er det veldig lite som skal i! ;)

Såh, da er det bare å tiltesette blomkålen, bland alt sammen, og smak til med salt og pepper!
Tadaaaaah!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Da den var ferdig sånn her, så syntes jeg den smaka alt for mye rømme.
Derfor tilsatte jeg en pakke til med majones...da det ikke ble store endringer i smaken, så sjekka jeg på andre oppskrifter på lavkarbo.no, og på en av de stod det at man skulle tilsette litt søtningsmiddel...!!!
Ja, så da gjorde jeg det da. Det ble litt splenda i! Så syntes jeg det ble en anelse for søtt...
Neste gang kommer jeg til å vente til salaten har fått stått et par timer i kjøleskapet, for den smaka ganske anderledes etter å ha "satt seg"! :)
OG, etter at den HADDE satt seg, smaka det kjempegodt både med ekstra majones og litt søtning, så ingen skade skjedd! ;)

Til middag i dag ble det grilling. Omsider tilsa været at det gikk an! :)
Slik så det måltidet ut:
Blomkålsalaten så klaaaaart! NAMM! :)
(æsj..jeg burda tørka rundt kanten før jeg tok bilde...)
Grillskiver med marinade! I folien ligger det cherrytomater, fetaost og hvitløk som ble bakt på grillen!
Også, til sist men ikke minst:
Homemade bernaisesaus!! Oh Yes!
Vil du vite hvordan??

BERNAISE:
1. Smelt 200 g i en kjele på svak varme. (Ikke kok)
1. Bland 2 eggeplommer med 2 ss vann, og varm dette på svak varme til det tykner (Ikke kok)
3. Visp kraftig i egg- og vannblandinga mens du heller det smelta smøret forsiktig opp i en tynn stråle!
4. Tilsett et par-tre dråper sitronsaft. (Eller 6-7 som meg ..), et par ts estragon (det hadde ikke vi. :S), og 2 ts persile eller gressløk! 
Siden vi ikke hadde estragon, så ble det både persille og gressløk i vår. :)
Dennne hjemmelaga varianten smaker mye smør, og den var kjempegod! ;)

Ble STAPPMETT!!! ;)

På jobb ble det en liten pause og litt påfyll:
Litt greddost! <3
Litt roastbiff.

OG!! Min store last, som jeg desverre måtte se meg slått av i dag;
JAIKS! :S
Men FY, så godt det var!!!!

Ble litt mat til kvelds her også.
Siden vi har så god blomkålsalat i kjøleskapet ble det og litt kjøttpålegg. 
OG knekebrød!
Jeg var ikke kjempebegeistra for knekkebrødet...men det var helt greit med blomkålsalat og morr på! :) For da kjemte jeg ikke smaken av det. Skal prøve med litt forskjellig pålegg, og håpe på at jeg liker det bedre etter hvert. :)

Knekkebrødoppskrifta fant jeg på lavkarbo.no. :)
Jeg må vel prøve brød også. :)

SÅH! Idag har vært en MYYE bedre matdag enn i går. Masse fett, forhåpentligvis greit med karbo, og litt proteiner ble det. Jeg har vært god og mett hele dagen. ;)



HVERDAG!
Ikke mye å si om dagen i dag. Har lagd mat mesteparten av dagen, resten av den har jeg vært på jobb. :)
Sara lille...
På tur under bordet, i full gang med å utforske pc'n til pappa, men så fenga tv'n! :) Og slik lå hun ei stund før hun i det heletatt ensa at jeg tok bilder av henne...
Spørs om hun blir lik sin mor...helt bortevekk når tvn står på...
(Hehe, da blir pappan fornøyd!!)
Der var du ja! :)
 
Kjøpte meg forresten bokstavflax, griseflax og volvoflax i dag, for x-antall penger...resultat:
JEG VANT 10 KRONER!!!!
Blæh! :p
Men det er gøy å skrape da! :)

Jeg har pakka klær til Sara, men mangler til meg selv og en del praktiske ting som bleier, bordstol, reisesenga til Sara og sengeklær...og mat til henne. 
Så må jeg huske å ta med pølsene og blomkålsalaten...
*skrive liste*
Må få pakka litt nå før jeg legger meg, om det er aldri så seint...
HAAATER å stresse om morran...eller generelt før vi skal noe!
Nå er det heldigvis ikke noe tidspress i morratidlig! ;)

Er ikke sikkert det blir særlig mye blogging i helga, da vi skal bort.. Vet ikke enda om pcn blir med...
Vi får se.
I alle tilfeller så sier jeg derfor nå
 
GOD HELG! :)

2 kommentarer:

  1. Du sa da itj at du laga blomkålsalat te mæ... trudd du hadd potet i æ!!

    PS. Kan man spis kesam på lav-karbo? Har laga kjempegod potetsalat med kesam som dressing en gan æ! Går sikkert med blomkål å!

    SvarSlett
  2. Hehe, glømt æ tå å sei d??? Seriøst? Æ trudd æ nævnt d i en bisætning, men d ska itj æ låvva nei...et da velj itj pottet! ÆSJ! :p Hehe!

    Æ tru d e litt my karbo i kesam...har sjekka et par gång, men ha sættn tebake bægge gångan...bli da fort litt når man et sånn salat. :p

    SvarSlett