fredag 19. februar 2010

Dra til lege?

Da jeg var gravid tok jeg en masse prøver, som gravide gjør, og fikk beskjed av jordmor om at jeg hadde høyt stoffskifte. Behandling av dette kunne vente til jeg var ferdig med graviditeten mente hun, så vi gjorde ikke noe med det. Under graviditeten var jeg så ille plaget med hjertebank, og hetetokter, og alle ubehageligheter som fulgte med dette, at jeg ble sykmeldt i omtrent hele siste halvdel av svangerskapet.

Jeg leste litt om høyt stoffskifte og så at jeg hadde mange av symptomene der under hele graviditeten, men de gangene jeg var hos legen så ble det alltid avskrevet som svangerskapsrelatert... Jeg fikk etter hvert legen min til å ta nye prøver for å sjekke, men det ble tatt bare to av de tre stoffskifteprøvene som ble tatt da jeg ble gravid...de to var helt fine, så da mente han at det IKKE var noe galt med stoffskiftet likevel.... Går det an? At sånt bare går over av seg selv? Høyt stoffskifte en dag og ikke den neste? Nå tror jeg at det må ha vært den siste prøven det var utslag på..den som ikke ble tatt den andre gangen...

Nå er det snart 5 mnd siden jeg var ferdig med å være gravid, men fremdeles sitter jeg her med bl.annet hjertebank...Det kommer og går gjennom dagen uten at det er noe system på det. Ikke så plagsomt nå som da jeg var gravid så klart, men fremdeles veldig ubehagelig. :( 
Jeg er flink til å tenke på dette når det står på, og komme fram til at, NÅ, må jeg ringe legen for å finne ut av dette, men så kjenner jeg på det neste dag, og da er det ikke der, så tenker jeg at, nei, det er sikkert ingenting...


Symptomer på høyt stoffskifte som JEG har:
  • Rask puls eller hjertebank
  • Svetting og manglende toleranse for varme
  • Tretthet og slapphet
  • (Menstruasjonsforstyrrelser - dette vet jeg ikke fordi jeg har ikke fått den tilbake etter graviditeten...)
  • Uro og irritabilitet
  • Søvnproblemer 
MEN...så tenker jeg at dette må vel være symptomer for mang en småbarnsmamma! :p Hvem er ikke trøtt, slapp og irritabel?? Har hørt at det ofte blir fort varmt til ammende også... Søvnproblemer har jeg jo hatt i mange år.... (bortsett fra i perioder nå, for Sara står opp grytidlig nå, og sliter meg faktisk ut i løpet av dagen med dette vil-ikke-sove-regimet sitt ;)) Finner alltid en forklaring på alt...bortsett fra hjertebanken da....den er der enten jeg har spist eller ikke, og om jeg slapper av eller anstrenger meg utgjør heller ingen forskjell..

SÅ, etter et besøk av en venninne i dag, som er sykepleierstudent, som mente at dette MÅ jeg sjekke, så har jeg vel omsider bestemt meg for at jeg ikke skal bortforklare dette lenger... Mandag bestiller jeg time! Basta!

God Helg da folkens! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar