mandag 8. august 2011

Barnehageliste!

Hva trenger man til barnehage-start?? 
Kanskje jeg kan hjelpe deg litt på vei. :)

(Sånn før jeg starter her, hvis du bare vil ha en liste over ting og ikkeno vissvass i mellom, som det jo blir her, så har jeg uthevet og understreket de tingene jeg mener man trenger til barnehagebarnet, så slipper du å lese alt.)

Opplagt kanskje, men man trenger vel først og fremst en sekk!
Vi betaler matpenger i vår barnehage og får alle måltider i barnehagen inkl middager noen dager, men ikke frokost, så de morningene lille sover lenge og vi ikke rekker å spise hjemme trenger vi matboks. Hun får drikke til frokosten da, men for de som ikke får det, så trenger dere vel en drikkeflaske også. :)
Vi ble også bedt om å ta med tøfler, selv om jeg tror de ble brukt minimalt det første året. Kan være tøfler brukes mer når de blir litt større kanskje.. Har en del sklisokker da, og de er godt brukt i barnehagen. Gulvene der er jo glatte.

Noe de alltid trenger er ekstra skift.
Body
Strømpebukse
Bukse
Genser
Sokker

(Jeg har som regel alltid minimum to fulle skift liggende. I dag ble det med en joggedress, og en tynnere genser og tights, i tillegg en t-skjorte i tilfelle det skulle bli varmt. Da får de velge ut i fra temp inne og ute, og ut fra hva som blir mest praktisk under uteklær osv.)

Nå på sensommeren bør man ha med:
Solbriller
Solhatt eller skaut
 Solkrem

Kan fortsatt bli mange finværsdager! :)

Av uteklær nå til å begynne med har jeg med:
Parkdress uforet
Fleecedress
Todelt regnsett
Støvler
Lue

(Fleecedress, regnklær og støvler ble tatt i bruk allerede første dag. Grisete vær altså, men jenta KOSER seg ute i all slags vær. Gjør jo ingenting når man har klær til enhver anledning.)

Til litt kaldere dager:
Ullbody
Ulltights
Ullsokker
Strikka ullklær
Vinterdress foret
Regnvotter 
Vintervotter
Tykkere lue
Hals/skjerf
Cherox
Vanntette vintersko

(Leser over alt at lag på lag er den beste måten å holde barnet varmt på, så i stedet for tykke, store, varme klær anbefaler jeg, også ut fra egne erfaringer nå, mange lag med ull! Sara gikk nesten kun i ull forrige vinter og hun holdt seg god og varm uansett temperatur. Man justerer bare antall lag. Akkurat nå har de tilbud på Barnas Hus på ullbodyer, ullgensere og ulltightser faktisk. Fikk tilbudsavis i dag. :) Vi har også vært så heldige at vi har en strikkerske i familien, så Sara har fått både todelte og hele strikkede dresser i ull. Disse er kjempefine å ha utpå ullundertøy og innom utetøy. Varmer, transporterer fukt og isolerer! Hun brukte også fleece en del. Supert det også, men ull er definitivt en favoritt. For barn som ikke har lært å gå enda når snøen og glatta kommer, eller fortsatt er ustødig, kan jeg anbefale å prøve vanntette fotposer. Man trer de utenpå ullsokker og ullabber f.eks. og bruker dem som sko, men de er jo helt tøyelige og mye enklere å komme seg rundt i for de som sitter en del på bakken og kryper rundt enda. I tillegg syntes iallfall jeg at det ble fryktelig vanskelig å få de små føttene med mange lag klær på ned i de små skoene. En type av disse er vel Stonz. jeg så mye på disse men syntes de var litt kostbare, så jeg kjøpte en annen type som var litt billigere. Jeg husker ikke helt hvilket merke det er, men det var ett par hundrelapper for dem, og de gjorde samme nytte. Nå ser jeg forresten at det er en del rabatter ute å går her inne: http://www.stonz.no/, så da er det muligheter for å få ett par av disse også til ett par hundrelapper. :)

Det varierer fra barnehage til barnehage tror jeg, men stort sett er det vel sånn at man må ta med vogn selv til de barna som fortsatt sover dupp i løpet av dagen. Til nå har vi brukt Emmaljungavogna vår i barnehagen også, og dradd den med hjem hver helg osv. I morgen blir det kjøpt ei vogn for å ha i barnehagen fast. Blir fint å slippe å drasse mer på den fram og tilbake. Iallfall nå som magen vokser! Alt ekstra blir pes.

Til slutt, husk å merke alle klær!!!
Man kan kjøpe merker for å sy på, stryke på eller gjøre det innmari enkelt som jeg gjorde denne gangen, kjøpe ett stempel og rett og slett stemple alle klærne. Jeg sparte nok et par timer med strykejernet der, og gjett om jeg er lykkelig for det! 
;)

Stempel finner du her: http://www.navnestempel.no/!
ANBEFALES!
(Forøvrig finnes strykemerker her: http://www.merkalt.no/)

Det er vel det jeg kommer på og det jeg rekker sånn i farta.
Håper dette kan være en pekepinne for noen av dere som lurer. :)

Finfin Mandagskveld fra meg!
<3

4 kommentarer:

  1. Supert med en liste :) Og info om barnehagen ;) Viste ikke at vi måtte ha med drikkeflaske selv, så det må jeg kjøpe :)

    Ska se gjennom listen din i kveld!

    SvarSlett
  2. Oh, nei, jeg skrev at hun FÅR drikke til frokosten, så vi trenger ikke det, men det er ikke alle som har samme ordning som oss, og jeg ser flere steder på nettet at det stå drikkeflaske på disse forskjellige listene, så jeg tok det med for de det måtte gjelde. Kan være at det blir behov for våre likevel da, på turer og sånt etter hvert. Vi har iallfall en stående i alle tilfeller. :) Lykke til med barnehagestarten. :)

    SvarSlett
  3. Takk for liste :) Har ikke barn i barnehage selv, men er dagmamma, å er hvis nødt for å skrive en liste hva hun skal ta med til barnet sitt :)

    SvarSlett