tirsdag 9. august 2011

Forening, erting og soving!

I går var jeg på forening med noen søte venninner. Jeg ble søren meg sittende til klokka var ett sted mellom halv ett og ett. Jeg har jo fri i dag, så derfor stressa jeg ikke noe med å komme meg hjem heller da.. Det var bare jeg og Renathe igjen til slutt, og jeg tror kanskje jeg prata litt mye, uansett jabba jeg mer den kvelden enn jeg har gjort på lenge tydeligvis, for jeg ble litt ruskete i halsen til slutt. Haha! Det var iallfall utrolig hyggelig, og man kan spørre seg hvorfor det blir så lenge mellom hver gang vi treffes...

Men altså, nå må jeg innrømme en ting her...
Jeg har en skikkelig sånn mørkredd/husredd-periode. Jeg kan ligge og kaldsvette og rett og slett være forferdelig redd når jeg må legge meg uten at Håvar er hjemme, sånn som i helga. Det er pyton! Jeg har alltid vært sånn, men de siste par årene har jeg greid å holde det litt under kontroll liksom. Jeg har greid å være hjemme alene både kvelder og netter uten å være redd, men nå har jeg visst ingen kontroll igjen...det er så trasig! :S Poenget var iallfall at det endte jo med at jeg kjørte den omveien hjem i natt da!! Herregud! Jeg synes jo selv jeg er forferdelig latterlig, men hva gjør man ikke for å slippe å være litt redd..Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det heller..tips for å bli kvitt sånt mottas med STOR takk!
Den snareste veien mellom meg og Renathe er nemlig rimelig øde, og går gjennom store skogbelagte områder og forbi skumle vann osv. I pissregn, bekkmørke og litt skodde blir det rene hekseskogen for meg, og jeg gadd ikke å sitte i bilen helt forskremt hele veien hjem... Aner ikke egentlig hva jeg er redd for, om det er nisser og troll, skumle menner eller gjenferd som plutselig sitter i bilen din, sånn som jeg har hørt historier om på en annen veistrekning ikke langt unna... Uansett! Jeg kjørte om Rissa jeg! Det tar kanskje 15 minutter lengre, og jeg brukte da dobbelt så lang tid på å komme meg hjem...skulle tro jeg var 10 år!! Iallfall ikke godt over 20! :S

Lille sov til over halv åtte i dag. Deilig, siden jeg var alt for sent i seng. Deilig uansett da. Hun måtte vekkes halv åtte i går også, sa jeg det? Dette kan mammaen like. Fortsett sånn, jenta mi! ;)
Siden jeg har fri i dag ble det rolig frokost i dag, og vi tok oss godt tid med morgenstell og pakking av sekk osv. Godt å ha godt tid. Slipper stress, og jeg slipper at hun merker at jeg blir stressa, som gjerne gjør at hun får lyst til å erte meg.

Ja for erte meg, DET kan hun!!
 Da finner hun på sånt som at hun skal stikke av før vi i det hele tatt vinner å komme oss ned trappa her, eller evt. så kan hun bare overhøre meg og late som at jeg ikke eksisterer når jeg begynner å snakke om at vi skal noe sted, så jeg må gå og hente henne, og da som regel ikke protestfritt, for når hun overhører, da er hun ganske så opptatt med andre, viktigere ting...så klart. På vei ned er det da viktig å ta seg gooood tid, evt. late som man skal hoppe ned trinnene så jeg holder på å få hjerteinnfarkt, snu og krype opp igjen og samtidig le litt hånlig eller bare sette seg ned å ta en hvil for hvert trinn..
Vel nede i gangen går ting som regel greit, for da aner hun at vi, om ikke annet, skal ut av huset, men så fort hun er påkledd og ute, så kan du jo banne på at hun før du vet ordet av det er halvveis nede i veien her i full fart, så jeg må jage etter henne med den store kroppen min! Festlig! Når jeg da omsider når henne igjen så er det viktig å få ett raserianfall! Det må minst vare til jeg har fått på selene i bilen, som er LITT av en utfordring med en toåring som er så kjapp at hun ett par ganger har greid å komme seg løs fra meg på finurlig vis og hoppet over bilstolen og plutselig sitter i den andre siden av bilen og ler av meg.. Her starter man gjerne den overhørelsesteknikken igjen, ser en annen vei og later som jeg ikke eksisterer. Det betyr jo at jeg med min store mage, som ikke kommer meg over bilstolen for å få tak i trollet, må rundt bilen og ta henne med meg ut igjen, og prøve på nytt! Trenger vel kanskje ikke å nevne hyling og lydnivå på tur rundt bilen...?? Ikke bare er hun kjapp, men hun er sterk også, og det å tvinge på plass en kropp i 10 kg ren muskel som står spent i en omvendt U oppi bilstolen der....ikke bare enkelt skal jeg si deg!
Midt oppi dette kaoset som for meg kan kalles en helt vanlig morgen, så skal man være pedagogisk riktig, man skal snakke med barnet, forberede det på hva som skjer og skal skje og prøve å få til ett samarbeid hele veien. Altså....jeg er så pedagogisk riktig på alle punkter som jeg overhode makter å få til, men det forandrer ikke på at jentungen er sin far alt for lik, hun er en stor ertekrok, og det forandrer heller ikke at hun uansett hvor mye jeg forbereder henne på bilkjøring heller vil være ute og løpe enn å sette seg i bilen.

Du vet, det er så mange vendinger når man har barn, og det er ikke rart i det hele tatt om man kan være litt sliten når man kommer på jobb, faktisk.....

Hver dag er heldigvis ikke like krevende, men at man skal testes for hva man er verdt enkelte morninger er det ingen tvil om...

Nei, det er godt med fri, og å slippe og stresse.
Det hele gikk altså smertefritt i dag. :)

Sara hadde vært kjemperolig og bare veldig fornøyd i barnehagen i går. Hadde kost seg mye, bare ligget litt her og litt der og slappet av inne, og lekt og kost seg veldig ute. Hun har jo hatt piggene litt ute i forhold til de andre barna tidligere, men det var ikke antydning til det i går. Nå har de største barna byttet avdeling, så de som er igjen og de nye som har begynt eller skal begynne er på Sara sin alder eller yngre, så det kan nok ha mye med saken å gjøre. Håper det fortsetter sånn iallfall. :)

Da jeg leverte henne i dag gikk det like smertefritt som i går. Hun tok selv farvel med meg i gangen og løp inn. Jeg var allerede glemt. :) Heldigvis er hun veldig glad for å se meg når jeg henter, hvis ikke lurer jeg nesten på om det hadde blitt litt sårt... :p
Det ble nok som jeg sa, det ble godt både for meg og for henne med barenhagestart igjen. :)

Huset flyter i dag, siden jeg dro bort på forening i går i stedet for å være hjemme og rydde. Jeg skal nok alltids få ryddet litt her, men akkurat nå skal jeg faktisk prioritere en dupp! Det tror jeg skal bli min nye (nesten) daglige rutine. Jeg er jo ofte trøtt og sliten, og de sier vel at gravide med fordel kan sove og hvile litt ekstra, så det skal jeg jammen meg begynne med! Med fri tre dager i uka så har jeg jo tid til det også. :) For en luxus. Jeg skjemmer bort meg selv bare ved å tenke på det kjenner jeg! Hehe.

Såeh, God natt, da! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar