tirsdag 13. september 2011

Lat-tirsdag!

Herlig å være lat, gitt. Har mista litt den der trangen til å gjøre noe hele tida...kan komme av at jeg egentlig har alt klart nå, til lillebror kommer. Det som gjenstår er å pakke sykehusbagen, vaske rundt på soverommet og montere fast barnesenga i vår, og det gjør vi av praktiske grunner litt nærmere termin. :)

I dag har jeg sittet godt i sofaen min og sett film. En veldig bra en, "Thor". Anbefales! Virkelig! :) Etter filmen hadde jeg jordmortime. Alt står bra til med både lillebror og meg, og han vokser godt...ja, jeg og forsåvidt. Jeg syntes å huske at vekstkurven til Sara da hun lå i magen var litt i rykk og napp...eller mest i rykk...rett opp, så jeg måtte bare finne igjen papirene da jeg kom hjem i sted. Check it out:
 Her er målene da jeg gikk med Sara.

Her er målene med lillebror.
Litt mer stabile, men han er på god tur rett opp han her også nå. :p
Skal bli spennende å se om det har flatet ut litt om to uker når jeg skal tilbake. Jordmor sa det ikke var sikkert, det kom an på om han la seg lenger ned i bekkenet og festet seg, (for han var visst langt ifra festet enda, selv om han ligger med hodet ned nå..) Da vil magen synke og bli litt mindre... Gjør han ikke det så kan det godt være han fortsetter samme vei på vekstkurven som nå, og tydeligvis uten at det betyr at han blir veldig stor altså...det kommer an på hvordan han ligger også.

Jeg er ikke så veldig bekymret med tanke på størrelsen foreløbig da. Sara, med de målene øverst her, kom ut på termindagen og veide bare 3215 g, var 49 cm og 34 cm rundt hodet. Slettes ingen stor baby i det hele tatt, selv om til og med ultralyd tilsa at hun skulle bli 8% OVER gjennomsnittet. 

Ellers var det litt gøy å se kommentarene jordmor hadde skrevet forrige gang. Jeg sa til henne i dag at jeg trodde jeg hadde mye mer kynnere forrige gang enn nå...siden kynnere hjelper til med å presse baby ned i bekkenet, og hjelper til på modning, så har jeg tenkt litt på det...kanskje jeg går over denne gangen, siden jeg ikke har så mye kynnere som hjelper til med alt? Men så ser jeg i papirene at kynnere ikke er nevnt før jeg var hos jordmor i uke 36. Der står det "mye kynnere". Jordmor sa: "Bare vent! De kommer! Du kommer til å våkne på natta av kynnere." Og jeg bare: "Jeiiiii....heh..." jeg husker jo at det var pes, men da visste jeg at kroppen jobba knallhardt med å gjøre seg klar, så på ett vis var det greit også. Siden alle sier at fødslene kan bli totalt forskjellige, så kjenner jeg jo at jeg vil være i rute..jeg vil ikke gå over termin..jeg VIL at ting skal bli nesten som forrige gang! Jeg bare ønsker at selve fødselen skal gå litt raskere..eller en DEL raskere...kan godt kutte helt ut de 11 timene jeg brukte på å greie å få til 3 cm åpning forrige gang..da følte jeg virkelig at jeg ikke kom noen vei en stund der.
Men altså, jeg har trua! :) Kynnerne kan bare komme og kaste seg på, jeg har jo ikke noe jeg skulle ha gjort likevel. Fødselen kommer til å starte SENEST på termindagen, den kommer til å gå MYE fortere denne gangen, og den der "utdrivningsfasen" som de så fint kaller det, som jeg sleit litt med å fordøye etter forrige runde, den kommer ikke til å bli så vond som sist i det hele tatt! Ja, og alt kommer til å skje i badekaret så klart. :)
 Jeg liker helst å få viljen min, så la oss bare krysse fingrene for at det er akkuraaat sånn det blir! 

Jeg skulle egentlig ringt fysio i dag for å høre når de starter opp med gravidsvømming igjen, med det glemte jeg...jeg må skrive det opp i kalenderen for morgendagen!

Nå skal jeg se om jeg får ånden over meg til å gjøre noe småtteri her hjemme. Koppvask og klesvask sier jeg bare!

Ha en finfin tirsdag, og glem for all del ikke Greys i kveld! ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar