fredag 14. oktober 2011

Vekstmåling!

På onsdag var det planleggingsdag i barnehagen og Sara hadde hjemmedag, og det hadde pappan også. Det var litt kos med litt mini-helg midt i uka. :) Håvar stod opp med snuppa, og jeg fulgte raskt etter pga vond rygg, men jeg rakk en liten dupp før dagens planer, og det trengte jeg... Jeg har jo blitt helt avhengig av den der duppen min på dagtid jeg...Blir helt fullstendig skutt uten.

Jeg var på gravid-svømming, utrolig deilig! (Selv om jeg kjente etterpå at jeg hadde tatt i litt for hardt..) Etterpå dro vi alle tre til jordmora. Det var så rart å se hvordan Sara reagerte da vi var der. Hun starta med å protestere da jeg skulle få målt blodtrykket, og da jeg la meg på benken for å bli målt og for å høre hjertelyd så ble det enda verre. Hun begynte til slutt å gråte, selv om vi hele tiden forsøkte å berolige henne om at jeg hadde det helt fint og at ingenting var farlig. Det var visst en helt rar opplevelse for henne. Helt tydelig at ikkeno' utenom det vanlige bør skje med mamma.

Alt var helt fint med både meg og gutten, men da jordmor målte magen ble vi vel litt overrasket begge to tror jeg. Jeg var jo der fem dager tidligere, og da hadde ikke magen vokst noen ting på halvannen uke, så jeg hadde slått meg til ro med at den største vekstperioden hadde gitt seg, og at det ville flate ut nå...altså ingen ultralyd. Vel...det ble jo ikke riktig sånn...På de fem dagene så hoppet magemålet opp to cm, så det ble så hun ringte inn til St. Olavs og bestilte en ultralyd likevel.

Vi har altså vært på ultralyd i dag. Har vært ganske spent. Det viste seg at lillegutt egentlig ikke er så fryktelig stor. Han ble målt til 9% over gjennomsnittet. Det vil vel si at dersom denne målingen stemmer, og hvis jeg skal gå ut i fra et faktaark jeg fant fra norsk folkehelseinstitutt sist oppdatert i 2009, og at ett gjennomsnittlig norsk barn ligger på 3500 g (vet at gutter ofte er litt større enn jenter, men det er dette som står her...), så vil gutten være ca 3815 gram hvis han kommer rundt termin. Siden gutter ofte er litt større så kommer det vel en liten plugg på rundt 4 kg tipper jeg. :)
Jeg har også mye fostervann. Ikke unormalt mye, men i øvre normalgrense, som jordmora sa, så det spiller også inn på målene. Han er blitt så stor der inne i magen nå, at det var vanskelig å se så mye, men vi fikk bekreftet at det var en gutt da, og det så vi godt selv denne gangen også. :) Hun prøvde å få til ett bilde av ansiktet til lillebror, men han lå og sov med hendene foran ansiktet, så det fikk vi ikke sett. Vi så ett øre bare... Han ville vel spare seg til han kommer ut nå da. :) Snaaart! <3

Siden det ble bytur i dag har ikke jeg fått duppen min, så jeg er jo egentlig helt sengeferdig nå kl halv åtte, men jeg skal holde ut litt til. Morgendagen er full av planer om dekkskifte og besøk til små private butikker her på bygda. Fruene i fjøset og Tuva Tøv. :) Søndag skal vi ut og spise, også får jeg kortspillende venninner på besøk på kvelden når Håvar skal på kamp. Jeg liker å ha planer...jeg må fylle ventetiden med litt gjøremål...rolige sådan, men likevel. :)

Har mye kynnere om dagen, og den siste uka har jeg hatt en del murringer i mage og rygg. merker at jeg har fått mer vann i kroppen også, så kroppen driver å gjør seg klar nå...Jeg er jammen ikke særlig tålmodig av meg, så jeg håper jeg slipper å gå slik i to uker til, det må jeg bare få si. Jeg fikk erfare i dag at det å diskutere med toåringen samtidig som jeg satt krøket i sofaen med murrende og småvonde, harde kynnere, det var LITE givende.

Har jordmortime på tirsdag. Kanskje jeg får sjekka hvordan ting ligger an da..? Greit å vite om ting ser "klart" ut, eller om jeg må belage meg på at dette kan ta tid...

Nå skal jeg finne fram litt brus og se Idol.

God helg!
<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar